Tajniacy

gra planszowa 'Tajniacy'


Autor: Vlaada Chvátil
Liczba graczy: 2-8+
wiek graczy: 14+
czas gry: ~15 minut
koszt: ~45 zł

Zawartość gry:

  1. 200 kart z 400 kryptonimami
  2. 16 kafelków agentów w 2 kolorach – 8 kart czerwonych i 8 kart niebieskich
  3. 1 kafelek podwójnego agenta
  4. 1 kafelek zabójcy
  5. 40 kart kluczy
  6. 7 kafelków niewinnych obserwatorów
  7. 1 klepsydra (jej użycie w grze jest opcjonalne)

Przygotowanie do gry:

Dzielimy się na dwie drużyny – niebieską i czerwoną, dobierając je tak, aby szanse były wyrównane (drużyny powinny w miarę możliwości składać się z tej samej liczby zawodników) . Każda drużyna wybiera swojego szefa. Szefowie siadają po jednej stronie stołu, zaś reszta graczy(tajniacy) naprzeciwko nich.

Wybieramy 25 kryptonimów(1) i rozkładamy je na stole w siatce o wymiarach 5×5.
Następnie szefowie losują kartę klucz(2), nie pokazując jej pozostałym graczom. Należy ją  umieścić na podstawce i ustawić między szefami. To, w jaki sposób ułożymy kartę nie jest ważne, grunt, aby nie widzieli jej pozostali gracze. Dodatkowo między zawodnikami należy umieścić kartę zabójcy(5) i karty niewinnych obserwatorów(6).
Grę rozpoczyna drużyna, której kolor znajduje się na lampkach występujących na około karty klucza. Szef drużyny, która rozpoczyna grę bierze 8 kart agentów w kolorze swojej drużyny(3) i 1 kartę podwójnego agenta(4), zaś szef drugiej drużyny pobiera tylko karty agentów.

Kafelki, oraz karty kryptonimów z gry 'Tajniacy'
karty kryptonimów, kafelki

Opis gry:

Szefowie mają za zadanie wskazać kryptonimy(karty) agentów swojej drużyny. To, które kryptonimy należą do drużyny wskazuje karta klucza:
niebieskie kwadraty – kryptonimy agentów drużyny niebieskich,
czerwone kwadraty – kryptonimy agentów drużyny czerwonych,
beżowe kwadraty – kryptonimy niewinnych obserwatorów,
czarny kwadrat – kryptonim zabójcy.

Szefowie na zmianę dają pozostałym graczom z drużyny jednowyrazowe wskazówki, oraz wskazują liczbę słów (np. zwierzęta, 4). Tajniacy mają za zadanie odgadnąć, które kryptonimy wskazuje szef przy pomocy jedynie tych 2 słów podpowiedzi. Gdy tajniacy zdecydują się na wskazanie słowa, jeden z członków drużyny dotyka karty kryptonimu. Jeżeli drużyna prawidłowo odgadła, to szef kładzie na danym kryptonimie kartę w kolorze swojej drużyny i tajniacy dalej mogą zgadywać (prób jest tyle, ile wskazał wcześniej szef). Jeżeli drużyna nie odgadła kryptonimu to następuje koniec ich tury. W przypadku dotknięcia karty przeciwnika słowo zakrywamy kartą agenta drugiej drużyny.
W przypadku wybrania  karty zabójcy gra się kończy, gdyż wskazanie jej jest równoznaczne z przegraną.
Grę wygrywa ta drużyna, która jako pierwsza odgadnie kryptonimy wszystkich swoich agentów.

jak wygląda zakrywanie kryptonimów kafelkami w praktyce

Moja opinia:

Tajniacy są jedną z tych gier, które mogę polecić każdemu ze względu na swoją uniwersalność. Nadaje się ona zarówno na rodzinne wieczory, jak i na domówkę ze znajomymi, a przyjemność  będzie czerpana przez młodzież i dorosłych.
Wielkim plusem jest fakt, że gra zawiera aż 400 kryptonimów, dzięki czemu nie musimy się obawiać tego, że gra się znudzi.
Brak ograniczenia co do liczby graczy sprawia, że “tajniacy” są grą wprost stworzoną na imprezy, a dodatkowo zaletą w tym przypadku są bardzo proste zasady i przejrzysta instrukcja.
Jedyną wadą jaką udało mi się znaleźć jest samo pudełko, gdyż zawartość zmieściłaby się w 2 razy mniejszym opakowaniu, które byłoby znacznie bardziej poręczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *