Quiz o Europie

Czas gry:  ok. 30 minut
Liczba graczy: 2-4 osób
Wiek: od 10 lat
Koszt: ~30 zł
Producent: Alexander

Zawartość pudełka:

  • 97 kart pytań i odpowiedzi
  • 12 kart liter – „a”,  „b” i „c” (4 x 3 szt.)
  • 1 karta z nazwami działów
  • 4 pionki
  • 1 kostka
  • plansza do gry
  • 80 żetonów
  • klepsydra
  • notes
  • kubek
  • kulka
  • katapulta
  • instrukcja

Quiz o Europie to gra planszowa, która sprawdza wiedzę zawodników z czterech działów: historia, kultura i sztuka, nauka i technika oraz geografia i przyroda. Zawiera pytania dostosowane do wieku graczy, choć zdarzają się perełki, dzięki którym zabawa nie jest nudna. Myślę, że każdy spotkał się z podobną grą w dzieciństwie, bo to kolejna pozycja, która ma bawiąc uczyć.

Zasady gry:
Każdy gracz siada wokół planszy, wybiera pionek, który kładzie na polu „start” i dostaje po trzy litery („a”,  „b” i „c”) . Wyciągamy część kart z pytaniami i odpowiedziami, a następnie kładziemy je obok planszy, pytaniami do góry. W notesie zapisujemy inicjały zawodników.

Rozgrywkę zaczyna najmłodszy z graczy, rzucając kostką. Ilość wylosowanych oczek odpowiada ilości pól, o które zawodnik musi się przesunąć. Po wykonaniu ruchu pionkiem na planszy, uczestnik bierze kartę i czyta pytanie na głos, nie pokazując nikomu jej odwrotu. Kolor pola na jakim znajduje się jego pionek decyduje o kategorii czytanego pytania. Dowolny z graczy uruchamia klepsydrę, a pozostali zawodnicy dzięki swoim kartom liter odpowiadają na pytanie, kładąc je rewersem do góry. Po upływie czasu, wszyscy odwracają swoje karty i wtedy odczytana zostaje prawidłowa odpowiedź. Karta z pytaniem wędruje na osobny stos, a poprawne odpowiedzi nagradzane są jednym punktem zapisanym w notesie. Kolejny ruch należy do osoby siedzącej po lewo od kończącego swoją kolejkę. Gramy tak do czasu, aż skończą nam się pytania lub do zebrania wcześniej ustalonej ilości punktów (np. 30). Zwycięzcą jest ten kto uzbierał największą ilość punktów.

Na planszy istnieją też pola specjalne :

  • Po napotkaniu tego pola, czytamy pytanie z nim zgodne i w następnym ruchu schodzimy w wewnętrzny lub zewnętrzny krąg, zgodnie z kierunkiem strzałki.



  • Pole z cyfrą – gracz stojący na tym miejscu, odpowiada na pytania bez użycia kart liter. Ilość pytań musi być zgodna z cyfrą na polu. Na pierwsze pytanie uczestnik odpowiada zgodnie z kolorem miejsca na jakim się znalazł, lecz kolejną kategorie wybiera sam. Za każdą dobrą odpowiedź otrzymuje jeden punkt, w przeciwnym razie jest mu on odejmowany.
  • Zanim zawodnik odpowie na pytanie musi strzelić z katapulty do kubka (oddalonej o 15 centymetrów). Trafienie jest nagradzane żetonem, który ma wartość jednego punktu. Spudłowanie kończy się utratą żetonu. Jeśli nie posiadasz żetonu, nietrafienie do kubka nie ma konsekwencji.



Drugą opcją zabawy jest gra bez planszy. Poprawne odpowiedzi nagradzane są żetonami. Zabawę możemy wtedy skończyć jak w poprzednim wariancie lub gdy zabraknie nam żetonów w puli.

Opinia:
Grę wspominam z dużym sentymentem i to może dlatego darze ją sympatią. Kojarzy mi się z czasem spędzonym w rodzinnym gronie, dlatego miło było do niej wrócić „po latach” 😄. Zabawę na pewno poleciłabym właśnie na takie spotkania. Dużym plusem jest to, że planszówka rozszerza wiedzę młodszych graczy, ale również osoby starsze mogą sobie co nieco przypomnieć, jak i czegoś się ciekawego dowiedzieć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *