Postaw na milion

Postaw na milion to planszówka imitująca znany teleturniej TVP, dzięki której możemy poczuć się jak w telewizji 😀 Większość z nas, siedząc przed ekranem uważa się za eksperta i “zna” wszystkie odpowiedzi, w tej grze jest szansa się o tym przekonać, gdyż pytania w dużej części pokrywają się z tymi występującymi w programie.

Producent: Ravensuburger
Czas gry: do 1 godziny
Liczba graczy: od 2 graczy
Wiek graczy: od 12 lat
Cena: ok. 65 zł

Przygotowanie:
Wybieramy dwie lub jedną osobę jako grających oraz jedną osobę pełniącą rolę prowadzącego.
Planszę kładziemy na podpórkach jak pokazuje instrukcja, wkładamy zapadki “A”, “B”, “C” i “D” oraz ustawiamy licznik na rundzie 1.

Cel gry:
Drużyna rozpoczyna grę z milionem złotych (40 plików banknotów) i przez 8 rund udzielając poprawnych odpowiedzi, próbuje zachować jak najwięcej pieniędzy.

Karty z pytaniami

Rozgrywka:

  • Rundy 1-4: W tych rundach odsłonięte są wszystkie warianty odpowiedzi (A, B, C i D). Prowadzący losuje dwie karty mające u góry po prawej stronie symbol “4” – mające 4 warianty odpowiedzi. Trzymając je w taki sposób, aby gracze nie mogli zobaczyć odpowiedzi znajdującej się na odwrocie karty, odczytuje obie kategorie. Po usłyszeniu kategorii zespół ma chwilę (jej długość nie jest określona w zasadach, ale nie powinna przekraczać minuty) na zastanowienie się i naradę nad wyborem kategorii. Prowadzący czyta odpowiedzi, a następnie pytanie i rozpoczyna się rozkładanie pieniędzy. Pamiętajmy o tym, że wszystkie pieniądze muszą zostać rozłożone, oraz co najmniej jedna zapadnia musi pozostać pusta (oczywiście można położyć wszystko na jedną odpowiedź jeśli jesteśmy jej pewni). Gracz pełniący rolę prowadzącego sprawdza odpowiedź (będącą w rogu na odwrocie aktualnego pytania) i korzystając z zapadek, strąca te ze złymi odpowiedziami. Jeśli nie wszystkie pieniądze spadły, prowadzący wypowiada formułkę “pieniądze wracają do Was” i gra toczy się dalej, aż do finału lub utraty całej gotówki.
  • Rundy 5-7. Prowadzący odwraca zapadkę “D”, od teraz nie można już na nią kłaść pieniędzy, a pytania losowane są z talii kart z trzema wariantami odpowiedzi. Cała reszta jest niezmienna – nadal trzeba pozostawić co najmniej jedną zapadnię pustą oraz obstawić wszystkie pieniądze.
  • Runda 8. Jest to pytanie finałowe. Prowadzący odwraca zapadkę “C”, tym samym zmniejszając ilość wariantów odpowiedzi do dwóch (A lub B). W tej rundzie nie możemy już dzielić pieniędzy, musimy postawić “va banque”, wszystko na jedną z odpowiedzi.

Joker
Zastosowanie Jokera polega na możliwości zmiany pytania na to, z kategorii, której pierwotnie nie wybraliśmy. Trzeba to zrobić po usłyszeniu wariantów odpowiedzi, ale przed usłyszeniem pytania. Można go zastosować tylko raz w całej grze. Karta z pytaniem położona zostaje na polu Jokera (ze strzałką i znakiem zapytania) i zostaje tam do końca gry świadczy to o wykorzystaniu Jokera.

Limit czasowy
Niestety producent nie dodaje do zestawu klepsydry, więc jeśli chcemy dodać ten element możemy użyć stopera w telefonie lub zegarku. Czas zostaje wystartowany w momencie usłyszenia pytania. W teleturnieju mamy minutę na zastanowienie się nad odpowiedzią i rozłożenie pieniędzy, lecz można ten czas ustalić dowolnie.

Piąte pytanie, więc tylko trzy warianty odpowiedzi

Podsumowanie
“Poczuj się jak w teleturnieju” – brzmi jak oklepana formułka, ale kiedy osoba będąca prowadzącym, dobrze pełni swoją funkcję, stosujemy limit czasowy oraz mamy trochę wyobraźni to gra naprawdę potrafi wciągnąć i przenieść nas w inne miejsce. Pytań jest aż 400 i dotyczą niemal każdej dziedziny życia, więc trochę minie zanim się ich nauczymy. Przy tej grze bawiłem się bardzo dobrze i z pewnością będę chciał do niej wrócić, gdy tylko będzie okazja. Jeśli lubicie oglądać teleturnieje i odpowiadać razem z graczami to się nie zawiedziecie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *